@misc{Langner_Paul_Martin_Narration_2018, author={Langner, Paul Martin}, abstract={Wychodząc od przeobrażeń tematów średniowiecznych w adaptacjach operowych na poziomie tekstu, muzyki i treści, autor artykułu dokonuje – w odniesieniu do wieku XIX i XX – przeglądu oper, w których polscy kompozytorzy podejmują tematy z okresu średniowiecza. W drugiej część artykułu podjęto analizę recepcji motywu Króla Artura w operze radiowej G. Bacewicz i w muzyce teatralnej Z. Krauzego. Oboje kompozytorzy wywodzą się z innych tradycji muzycznych i różnie odnoszą się do tematu. W operze G. Bacewicz można odnaleźć wskazówki na poziomie treści odnoszące się do adaptacji materiału w formie komedii. Natomiast w muzyce teatralnej Krauzego – do sztuki Merlin Tankreda Dorsta – chodzi o nakreślenie charakterów postaci.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Narration und Performation. Zur Rezeption mittelalterlicher Stoffe in Opernbearbeitungen polnischer Komponisten am Beispiel von König Artus}, address={Częstochowa}, year={2018}, language={ger}, keywords={badania nad recepcją, średniowiecze, Król Artur, Merlin, relacja tekst a muzyka, adaptacje operowe}, }